TikTok czy Douyin

Jeszcze kilka lat temu mało kto słyszał o takiej aplikacji jak TikTok. Dziś jest to główna konkurencja Facebooka, Instagrama i Snapchata. W 2020 roku TikTok przekroczył 2 miliardy pobrań, a miesięcznie aktywnie użytkuje go ponad 800 milionów osób. Jednak zanim na Zachodzie pojawił się TikTok, to rok wcześniej w Chinach królował Douyin, brat (prawie bliźniak) najpopularniejszej na świecie aplikacji.

TikTok i Douyin: podobieństwa i różnice

Główne podobieństwo „leży we właścicielach” obu aplikacji. Bo to jedna i ta sama firma -ByteDance. Aplikacja Douyin została wypuszczona w 2016 roku na Chiński rynek. I bardzo szybko się tam zaaklimatyzowała. W ciągu roku firma odnotowała ogromne zainteresowanie aplikacją, w przy tym zyski, dlatego też postanowiła rozszerzyć swoją działalność o rynek Zachodzi. Zgodnie z przewidywaniami nowa aplikacja, oparta na takich samych zasadach działania co Douyin, bardzo szybko podbiła nowy rynek. Co więcej stała się dużą konkurencją dla platform takich jak Facebook, Instagram, czy Snapchat. Mowa właśnie o TikToku.

TikTok pozwala użytkownikom na tworzenie krótkich, maksymalnie 60 sekundowych, filmików. Możesz się nimi dzielić, lajkować (dać serduszko), zapisać i udostępniać, również poza rodzimą platformą. TikTok wyposażony jest także w funkcję komentarzy i chat, który możesz rozpocząć z innym użytkownikiem. Na takich samych zasadach działał Douyin https://efectownia.pl/douyin-brat-ale-nie-blizniak-tiktoka/#TikTok-to-nie-klon-Douyin.

Jednak 2 lata temu postanowiono poszerzyć jego funkcję. Od 2019 aplikacja Douyin umożliwia publikowanie także dłuższych treści – 15 minutowych filmików. Dlaczego? W Chinach nie funkcjonuje Youtube. Była to więc duża luka, która tylko czekała na wypełnienie. Okazję wykorzystała firma ByteDance i tym sposobem dostosowała się do wymagań rynku. To z kolei przełożyło się na przesunięcie przedziału wiekowego użytkowników. Przedział wiekowy TikToka to 13-15 lat, chociaż powoli się to zmienia. Natomiast dla Douyin to już 24-30 lat. Ten przedział wiekowy stanowi ponad 40 proc. wszystkich użytkowników

W czym tkwi siła Douyin?

TikTok charakteryzuje się specyficznym contentem. Są to głównie śmieszne filmiki, memy, krótkie układy taneczne i tym podobne treści. Jednak na rynku chińskim pojawiają się bardziej zaawansowane zawartości. Filmiki nagrywane są wysokiej jakości sprzętem, a grupą docelową są firmy i różnego rodzaju biznesy. Równie ważny dla Chińczyków jest live streaming, który w Europie nie ma aż takiej siły przebicia. Wolimy gotowe nagrania, które możemy obejrzeć w dogodnym dla nas czasie.

Jednak twórcy Douyin ponownie pokazali, że bardzo dobrze rozumieją swoje rynki, więc chińska wersja aplikacji posiada bardziej rozbudowane opcje live streamingu. Co więcej, aplikacja rozszerzona jest o usługę Dou+, która przeznaczona jest dla twórców chcących promować swoje filmiki. Zaciekawił Cię ten temat? Więcej przeczytasz na efectownia.pl.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here